torstai 15. marraskuuta 2012

Nossssa!


Oi! Tudo bem com vocês?

Sain taas koneen toimimaan uhuuul. Tää siis tekee niin, et toimii 3 päivää ja sit pariin päivään ei suostu aukeen ollenkaan. Ja sit taas muutaman päivän toimii ja luultavasti lauantaina ei oo taas toivookaan saada auki. Eli käytän nyt tilaisuuden hyväks ja kirjottelen as much as possible!! :)
Tiistaina heräsin 9 aikaan leipoon niitä korvapuusteja! 3 tuntia siinä vierähti, eikä lopputulos ollu mikään hirveen kummonen. Ensinäki aika paljon tarvikkeita jäi uupuun niin heittelin vaan vapaalla kädellä ja yritin ennustella että nojoo, puoli litraa, 4 desiä, ehkä vähän lisää tota ja joo, kyllä se on ihan hyvä nyt. Mm. siinä ohjeessa luki että 2 pussia kuivahiivaa?! Ei mitään hajua paljon yhessä on, niin heitin puoli purkkia ihan sattuman varasesti:D Se taikina kyllä kohos vaan vähän mut mitä pienistä. Kyllä mä niistä suht korvapuustejen näkösiä sain. Maku oli aika kanelinen ja kuiva.... Kiikutin ne kuitenkin sit 2 sinne portugalin tunnille ja ihan hyvin kauppansa teki. Ainakin on toi nyt alta pois hoidettu, huh:D Tunnin jälkeen mentiinkin vielä ostarille syömään. En muista mikä sen paikan nimi on, mut aina yhtä hyvääää. Siinä saa valita ite kuppiinsa hedelmiä, kastikkeen ja lisukkeet. Otin mansikoita, persikoita, kiwiä, baananeita, suklaakastiketta ja vaniljajätskiä :) Namnam. Hintaa about 3 euroo, eli ei ihan hirveen hirveen paha. Lähin ostarilta sit 6 aikaan  kotiin päin ja kadutti taas etten yhtään aiemmin, meinaan ruuhka siihen aikaan on oikeesti jotain niiin kuvottavaa. Bussin kun saat ittes tungettua, niin siinä sitten melkein se puoli tuntia (ilman ruuhkaa 10 min) tuupit kaikkia ja hyvä että hengittään mahtuun. Siinä vaiheessa kun oli mun pysäkin vuoro niin hyvä kun ulos just ja just pääsi... Ja sitten mun vielä pitää ylittää sellanen iso tie, jossa ei oo suojatietä kun kilometrin päässä, niin keskeltä vaan. Autojonot oli niin hirveet, että seisoskelin vartin venailemassa, että pääsisin ylittään, mutta ei. Siinä vaiheessa brasilia tyylittäin oli vaan taas pakko kävellä ja olettaa, ettei kukaan aja päälle :D Ton tienylityksen jälkeinen fiilis on aina sellanen vitsi, oon niin brasilialainen nyt.
Kotiin kun pääsin niin vanhemmat oli just lähössä johkin ja veli opiskeli, niin jäin kahestaan pikkusiskon kanssa 4 tunniks. Onhan se sulonen ja vaikka mitä, puolivälissä ei vaan enää pystyny kuunteleen kun blablabalabalalala, Anniiinaaaa. Ei ees minuutin taukoo puhumisesta. Seuraa mua ihan joka paikkaan, tekee kaiken saman mitä mä teen, haluaa aina samoja asioita kun mä:D Hahah. ihana Manu <3



Eilen en taaskaan tehny mitään. Ihan oikeesti, mistä mä kohta kirjotan kun ei oo mitään mistä kirjottaa??:D No, kaveri tuli hakeen mun iltapäivällä ja päätettiin mennä jätskille. Mutta koska tänään alko 4 päivän loma. niin melkein kaikki paikat oli jo kiinni:( Päädyttiin siis mihkäpä muualle kun mäkkiiin!

Ei oo varmaan vaikee arvata kumpi on mun....
...no se isompi totta kai...:D
Päätin kerrankin olla ahkera ja ottaa kuvia....saldo: 3 kuvaa mäkkärin terassilta!

Vähän ennen puolta yötä tulin kotiin ja oli niiiin kylmä ja nälkä, että maailman paras tunne kun otin kuuman suihkun ja jääkapissa oli mun lemppariruokaa:D Sitten vielä host-veli kysy, että haluunko kattoo sen kanssa leffan. Olin niin onnellinen, kun en oo pitkään aikaan kattonu leffoja ja cinemaankaa ei tuu usein mentyä, kun harvat leffat on enkuks. Katottiin siis yhessä Ted- leffa ja oli just sopivan hömppä ja ihana elokuva. Muistan vielä kun vuos sitten, en pystyny kattoon ilman suomenkielisiä tekstityksiä, kun en ymmärtäny tarpeeks hyvin. Nyt ei kyllä tuota enää mitään ongelmaa :) Jeeeij, elämän pieniä iloja!



Tänään heräsin taas vasta yheltä. Pitäs varmaan ruveta nyt oikeesti korjaan tota rytmiä, muuten nukun vaan joka päivä puolet päivästä:D Syötiin lounasta ja parin tunnin jälkeen lähettiin veljen kans Bariguihin, yhteen Curitiban parhaista puistoista. Bariguissa on tollanen lampi, jonka ympärillä on n.4 kilometrin pitunen tie. Ihmiset menee rullaluistimilla, skeittilaudoilla, juosten, kävellen ja pyörillä ja miten ikinä keksii:D Tuolla on aina paljon porukkaa, mut varsinkin tänään aivan sikana ihmisiä. Brasilialaiset on niin sosiaalista porukkaa, että vähänkin kun on mahkua tai vapaapäivää niin kaikki on ulkona ja yhdessä, tekemässä kaikkee mahollista. Musiikki soi joka puolella ja ihmiset hengailee isoissa porukoissa. Me veljen kanssa käveltiin ensin reippaasti yks tollanen 4 kilsan kierros, sit ostettiin mukilliset kookosmehua ja juostiin toiset 4 kilsaa. Ihan huippua päästä purkaan energiaa ja katteleen ihmisiä :) Siihen se mun keskittyminen aina vähän kaatukin, kun koko ajan ohi viiletti sellasia paidattomia, täydellisillä kropilla varustettuja brassimiehiä........ Aina välillä mä aina kumoon sen myytin, että Brasseista löytyy hyvännäkösiä ihmisiä, mutta sitten meen taas Bariguihin ja pakko muuttaa mieltään. Ihan oikeesti hei:D Täällä melkein kaikki käy salilla, kaikilla on vatsalihakset näkyvillä.... Entäs Brassi naisten kropat? Niin täydellisiä, etten oikeesti kohta enää kehtaa ees kävellä  niiden seassa näiden tuhannen vaihtarikilon kanssa.



Pari tuntia sielä puistossa vierähtikin ja tarkotuksena oli käydä suihkussa ja lähtee leffaan mun edellisen perheen kanssa, mutta yhtäkkiä tulikin tieto ettei oo vettä, niin piti lähtee hikisenä sen ekan perheen luo etukäteen käymään suihkussa :D no, päästiin onneks jo 8 liikkeelle. Ekaks illastettiin yhessä ravintolassa ja 10 alko Twilightin ensi-iltanäytös. Varattiin niin myöhään noi liput, että jouduttiin siihen 3. alimpaan riviin. Välillä rupes ällöttään kun oli niin lähellä se ruutu ja kun kerkesin ahmiin melkein kaikki popcornit ja suklaat taas ennen kun se leffa kerkes ees alkaan.... mutta muuten oli suht hyvä leffa! ja. oli ihanaaaaa nähdä ekaa perhettä! Puhuttiin koko aika portugalia ja ne kehu, kuinka oon kehittyny 3 viikossa ja puhuin melkein kaiken oikein :) Muuten ihan outo fiilis palata siihen asuntoon ja mun omaan huoneeseen ja kuitenki illan päätteeks tulla eri osotteeseen nukkuun....

Asiasta nyt taas tuhanteeen! Sain muutaman kysymyksen tohon edelliseen postaukseen ja muihinkin, niin vastaan nyt tähän kaikille:)



Mä oon kelannu brasseihin lähtöö! Ootko ollu tyytyväinen rotaryyn? Ja mitä maita sulla oli siin valinnassa :D ja millasii ruokii siel yleisesti syodaa ja ootko tottunu niihin hyvin :D haha en keksi muuta xd

-
Oon ollu tyytyväinen Rotaryyn :) Järjestönä mun mielestä ainut, joka ei rahasta ihan turhasta. Rotary pitää hyvää huolta oppilaistaan ja on mun mielestä tosi luotettava. Tosiasia kylläkin, että jos Rotarylta haluaa lähtee niin pakko sisäistää ne säännöt ja aikalailla seurata niitä... Mulla oli 1)Meksiko 2)Brasilia 3)Argentina, mut oon kyllä tosi tosi tyytyväinen että oon just täällä! Toi ruoka kysymys on niiiin vaikee selittää:D Täällä ruoka on aika suolasta, esim. lihaan laitetaan aina tosi paljon suolaa.  Aamiaiseks meillä on yleensä ihan perus vaaleita sämpylöitä, kinkkua, juustoo, kahvia yms... Semmonen aika peruslounas on liha, pavut & riisi. Voi olla myös makaronia:D Riippuu ihan päivästä! Oon tottunu jo ja välillä kun on viikon ilman papuja, niin tulee kauhee mieliteko niihin, vaikken ees ihan hirveesti tykkääkkään niistä? Vaikka pakko myöntää, et välillä on kova ikävä kunnon perunoita ja makaroonilaatikkoo:D Jälkkäreiks tykätään syödä brigadeiroo, eli sellasta suklaasta ja ihmemaidosta tehtyä moussen tapasta jutskaa. Hyytelöt on kans aika in. SUN ON PAKKO LÄHTEE BRASSEIHIN ;)

Vuosi brasseis ois kyl todelline unelma :D mut se vaa, et miten oot pärjänny ihan ekan kuukauden kieltä osaamattomana(?). Tää on asia mikä mua mietityttää tosi paljon, ja ehk siks vähä pelkäänki ees hakee vaihtariks brasseihi, ku en puhu portugalii ku 10 sanaa :D

- Hyvin pärjäsin! Totuus se on, että kyllä aluks turhauttaa niiiin hemmetisti. Mutta ei kannata pelätä, sen oppii kyllä :) Yrittämistä ja yrittämistä joka päivä ja koko ajan.... eikä ollu vaan se ensimmäinen kuukausi, vaan myös toinen ja pitkälti kolmaskin:D Mutta ei kannata pelätä. Jos lähet Ausseihin, USA:an tai johonkin jossa puhutaan vaan enkkua, pääset takuulla helpommalla, mut on toi uus kieli niin helmi jutska, että suosittelen...:) 

Kuinka hyvin oot oppinut portugalin? kuinka paljon luit espanjaa/portugalia koulussa/itsenäisesti ennen lähtöö? :) voitko vastata vaikka seuraavassa tai sitä seuraavassa postauksessa kun ei tuu muistettuu kattoo näitä kommentteja ite aina! ois mahtavaa jos kertoilisit vähän enemmän kielipuolesta :--) itekkin ehkä lähössä brasseihin 14-15! oon opiskellu espanjaa vuoden joten siitä vähän osaamista ja nyt yritän kysellä vaihtareilta onko se portugali paljon hankalampaa kun espanja :--) kiitti vastauksista!

-
Pitää myöntää, että mulle portugalin oppiminen on ollu tosi tosi vaikeeta, varmaankin vaikeinta kaikista vaihtareista :S Yleensä koulussa oon tottunu, että vaikkei mikään muu aine luistaiskaan, niin kielet on ollu aina se vahva puoli. Tänne kun tulin, niin oon joutunu huomaan että ehkä ei sittenkään.  Ennen tänne tuloo en siis opiskellu sanaakaan espanjaa enkä portugalia. Ekoina päivinä opin vaan, että miten sanotaan kyllä ja ei. Elikkä jouduin siis alottaan täällä ihan kaiken, perusjutuista lähtien:D  En osaa valitettavasti sanoo, että onko portugali miten paljon vaikeempaa kun espanja, mutta musta ainakin tuntuu, et lausuminen ja kirjottaminen on.  Varsinkin meille suomalaisille, jotka on tottunu paljon K- ja R- kirjaimiin, on vaikee lausua sutjakkaasti ja niin, et se puhe kuulostaa oikeestaan enemmän laulamiselta. Portugali on v-a-i-k-e-e-t-a. Vasta nyt 3,5 kuukauden jälkeen tuntuu siltä, et oon jotenkin sisässä tässä kielessä ja pystyn keskusteleen ihmisten kanssa. Ymmärrän ehkä 80 % puheesta (riippuu tosin ihan kuka puhuu, mistä puhuu, kuinka nopeesti puhuu). Osaan vastatakkin, mutten kyllä melkein koskaan täysin oikein:D Sitä vaan yrittää tulla ymmärretyks ja tässä vaiheessa se on kai tarpeeks. Mut suoraan sanottuna tää kieliasia on ollu kaikista rankin, kun monet ihmiset jaksaa kysellä et "mikset jo puhu portugalia?" "sun pitää oppia nopeemmin" "puhu enemmän" "opiskele enemmän". Oon vaan yrittäny toitottaa itelleni, että vuosi aikaa, älä vertaile ittees muihin, opit kyllä, älä anna periks :) Nyt rupee oleen jo vähän voition puolella, vaikka vieläkin tulee niitä tilanteita, että haluais vaan hirveesti keskustella ja selittää, muttei löydä sanoja. Jokatapauksessa, jos osaat jo vähän espanjaa niin siitä on paljon apua vaikka jotkut sanoo, että se voi myös vähän sekottaa :-) toivottavasti oli ees vähän apua vastauksista ja uskaltaudut itekkin lähtee!

Hei, kertoisitko kaiken tuosta viisuminhakuprosessista? Mitä sun piti tehdä ja mitä papereita hankkia? Pitikö sun käydä jossai lähetystös tai jotai? Mitä se makso?


Ton viisumisprosessin alla olin niin stressaantunu ja jännittyny, etten oikeesti muista melkein mitään siitä D: Sen vaan voin sanoo, että hitsin tarkkaa se on ja kauheeta sähellystä papereitten kanssa. Tässä lista mikä mulle annettiin sillon, kun sitä hommasin:

-Passi (alkuperänen, ei kopio)
- viisumihakemus + valokuva,
-väestörekisteriote, jossa myös vanhempien tiedot (englanninkielinen)
-rikosrekisteriote
-taloudellinen lausunto (kirjotetaan vapaamuotoisesti englanniksi)
-vanhempien allekirjottama matkustuslupa
-kopio vaihto-oppilasjärjestön Brasilian yksikön perustamisasiakirjasta
-todistus vaihto-oppilasjärjestöltä siitä, että oppilas on hyväksytty vaihto-ohjelmaan
-todistus Brasilian koulusta, että oppilas on hyväksytty opiskelemaan
-vahvistuskirje vastaanottavalta isäntäperheeltä
Ja tosiaan noi paperit, mitkä piti ite laatia, piti käydä maistraatissa notarisoimassa. Se makso kai jonkun 10 euroo? Ja väestörekisteriotteen + rikosrekisteriotteen tilaaminen makso kans jonkun parikymppiä. Täytin netissä sähkösen hakemuksen, soitin lähetystöön ja kerroin että oon lähettämässä mun papereita, ja sitten vaan lähetin noi kaikki paperit kirjattuna kirjeenä Brasilian lähetystöön :) Ne kävi läpi, että kaikki paperit on oikein ja lähetti mulle sitten laskun (about 50 e), jonka maksoin ja sen jälkeen ne alko vasta tekeen sitä viisumia. Joten kannattaa tohon varata mahdollisimman paljon aikaa, koska melkein aina jää jotain uupuun noista papereista ja ne joutuu lähettään ne takasin, ja sä joudut lähettää ne taas takasin niille:D Terveisin se, joka sai viisumin päivää ennen lähtöä. 

Tässä vissiin kaikki tältä erää :) Aattelin pyörähtää H&M:n nettikaupassa vähän kuolailemassa ennen nukkumaan menoo, kun täällä noi vaatteet on niiiiin mielettömän outoja.
Hyvää yötä! <3

4 kommenttia:

  1. Minä semmosta tosi tärkeetä haluaisin vain kysyä, että dubataanko Brasseissa kaikki leffat portugaliksi? Kun mähän oon lähdössä ilmeisesti heinäkuussa sinne, ja elokuussa tulee leffateattereihin elokuva, joka mun on ihan pakkopakko päästä katsomaan (city of bones *drool*). Ja kun en mä haluais nähdä sitä dubattuna :(

    Kiitän jo etukäteen vastauksesta, koska haluan valmistautua jo nyt henkisesti siihen pettymykseen, jos ei ole mahdollisuuksia katsoa kyseistä elokuvaa originaalina...

    Ja voi hyvänen aika kun mä oon pinnallinen :D Mutta oon odottanut sitä leffaa jo tosi monta vuotta!

    Pahoittelut turhasta kommentista :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan tosi hyvä kysymys oikeestaan! :D Koska oon pahoillani tuottaa pettymyksen, mut tosi tosi monet leffat ja sarjat on dubattuja. Siis totta kai mahollista, että toi sun leffas ei.. esim. olin tosiaan twilightia kattomassa, ja se oli ihan englanniks. Eli en osaa sanoo :/ Mut toi on ärsyttävää, kun täällä kaikki on dubattua ja se on niiiiin tyhmän kuulosta ja vie ihan sen fiiliksen pois! Katoin just eilen simpsoneita, eikä oo yhtään sama kun ei oo Homerin oikeeta ääntä :( nyyh

      Poista
  2. Moi mun on vielä pakko kysyy, että tuliks teiän perheeseen sit 3kk vaihtari kun menit rotaryn kautta? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Ei tullu :) Äiti ei ollu hirveen innokas ottaan, kun asutaan niin pienessä asunnossa jnejne... ei kuulemma oo välttämätöntä.

      Poista